Verdenskongres i fysioterapi 2019

4.500 fysioterapeuter fra 131 lande deltog i verdenskongressen i Genève. Læs nyheder fra kongressen.

Fysisk aktivitet, BBAT og mental sundhed ved kroniske somatiske lidelser
Et symposium på verdenskongressen om mental sundhed varslede nye muligheder for fysioterapi i det psykiatriske og psykosomatiske felt. Der var blandt andre oplæg fra den danske forsker Lene Nyboe.

Palmeblade, urter og kinesisk medicin
I mange lande vælger patienterne at blive behandlet af medicinmænd eller efter gamle medicinske traditioner sideløbende med at få fysioterapi. En session på verdenskongressen havde fokus på, hvordan man integrerer århundreders medicinske traditioner med den evidensbaserede vesterlandske tilgang til behandling.

Fysioterapi før operation forebygger komplikationer
Instruktion i dybt åndedræt og postoperativ mobilisering før abdominal operation forebygger omkostningskrævende komplikationer i lungerne hos især de svageste patienter.

Fysioterapi er effektiv og billigere end operation
Fysioterapi er kosteffektiv til behandling af utraumatiske menisklæsioner, fortalte en hollandsk forsker på verdenskongressen.

Psykosociale faktorer spiller også en rolle for smerter i skulder og albue
Psykosociale faktorer har betydning for effekten af behandling af smerter i skulder og albue, og det skal man tage højde for, lød budskabet på en af sessionerne på verdenskongressen for fysioterapeuter.

Ny international subgruppe for onkologi med dansk medlemskab
Dansk Selskab for Onkologisk og Palliativ Fysioterapi er sammen med tilsvarende selskaber i 12 andre medlemslande blev optaget som subgruppe i WCPT. Det kan få stor betydning for fysioterapeuter i dette felt, fortæller bestyrelsesmedlem i selskabet, Louise Søllingvraa Madsen.

Ingen kommer igennem livet uden rygsmerter
Fysioterapeuter kan i deres rådgivning komme til at skræmme patienterne og gøre dem bange for at bevæge sig. Det fortalte fysioterapeut og rygforsker Kieran O’Sullivan i et interview i forbindelse med verdenskongressen.

Behandling med BBAT hjælper traumatiseret personale
Body Awareness Therapy kan give kropslig ro, mindske depression og forbedre livskvaliteten hos faggrupper, som har fået PTSD på grund af deres job. Det viser et dansk studie, præsenteret af Lene Nyboe på verdenskongressen.

Patienterne går til medicinmanden
Hvad gør fysioterapeuter, der ofte møder patienter, der går alternative veje end den evidensbaserede for at blive raske? Den kenyanske fysioterapeut Jessica Shirako fortæller om, hvordan hun håndterer det uden at gå på kompromis med sin faglighed som fysioterapeut.

Det gælder om at finde den rette balance
Selvom de psykosociale faktorer spiller en rolle for skulderproblematikker, skal fysioterapeuten ikke udelukkende påtage sig rollen som coach, men også udrede patientens funktionsproblemer i skulderen. Det mener den engelske skulderekspert og forsker Ann Cools.

Vibeke Pilmark

Faglig redaktør