Kursusoversigt Sjælland/Jylland Forår 2024

I samarbejde med FysioDanmark Gentofte Fysioterapi og FysioDanmark Varde

Kurser på Sjælland

Fod- og Ankelkursus v. Fysioterapeut Mogens Dam

Den smertefulde fod: (achillessene smerter, hælsmerter, fascitis plantaris, mortons neuron,
hallus valgus, shinsplint). Hvordan identificeres de strukturer der er påvirket og hvad er årsagssammenhængen
imellem bevægelsesmønster og smerte. Hvad er prognosen i forhold
til de enkelte problemstillinger. Hvilke løsningsmodeller findes, og hvilken rehabilitering vil
være aktuel i forhold til målsætning. Herunder såvel manuelle tiltag som træning.

Den traumatiske fod: (ankeldistorsion, akillesruptur, ankelfraktur, stressfrakturer).
Hvilke traumer er fod og underben udsat for, hvad er skadesmekanismen og hvordan diagnosticeres
til de enkelte skader. Hvordan tilrettelægges behandling og træning.
Undervisningen baseres på den evidens der findes på området og evidensen bliver diskuteret i
forhold til aktuelle problemstilling. Undervisningen er praktisk med supervision.

Keywords: Evidens, biomekanik, mønstergenkendelse, ræsonering, prognose, øvelsesprogression/

Fredag d. 1. og lørdag d. 2. marts 2024

Pris inklusiv forplejning kr. 4.450

Løberelateret biomekanik og anatomi + simpel forståelse af nutidens løbesko
v. Fysioterapeut og Partner i Kaiser Sport og Ortopædi Thomas Christoffersen

Via praktisk erfaring, evidens og seneste forskning, klædes du på til at kunne behandle og hjælpe
den danske løber, anno 2024.
Der vil blive fremvist og gennemgået cases ved brug videoanalyse og eksempler på relevante
tests og undersøgelser, ligeledes demonstrationer på løbebånd. Med anatomien og fysiologien
i baghovedet laves en grundig analyse/undersøgelse af foden og dens eventuelle indflydelse
på et skadesforløb. Med det kliniske blik for øje og med ”hands on” gives en grundig forståelse
for fodens egenskaber som energitager og –giver. Der vises eksempler på fodens indvirken på
bevægekæder i UE og de gængse løbeskader gennemgås.
Som behandler bliver du måske mødt med spørgsmål som, er min løbesko den rigtige til mig, er
den slidt op og passer den til min måde at løbe på?
På dette kursus får du nogle simple og praktiske eksempler og hermed svar på ovenstående, som
du kan bruge i klinikken. Du bliver også klædt på, således at du forstår grundelementerne i en
løbeskos opbygning anno 2024.

Keywords: Evidens, biomekanik relateret til løb, test og undervisning via løbebånd, løbeskader,
hvornår/hvorfor indlæg, forståelse af en løbeskos opbygning, kendetegn ved ”forkerte”
sko, de forskellige løbestile.

Søndag d. 3. marts 2024

kr. 2.250

MET 1 v. Speciallæge i almen medicin og diplomlæge i manuel medicin Peter Silbye

Region: Grundkursus, columna totalis

Lørdag d. 16. og søndag d. 17. marts 2024

kr. 4.550

Skulderkursus v. Fysioterapeut Mogens Dam

Hvordan hjælpes skulderpatienten fra start til slut.

Den smertefulde skulder: (impingement, artrose, tendinopatier, frossen skulder, refererede
smerter, nervesmerter, ”musearm”).
Hvordan identificeres de strukturer der er påvirket og hvad er årsagssammenhængen imellem
bevægelsesmønster og smerte.
Hvad er prognosen i forhold til de enkelte problemstillinger. Hvilke løsningsmodeller findes,
og hvilken rehabilitering vil være aktuel i forhold til målsætning. Herunder såvel manuelle
tiltag som træning.

Den traumatiske skulder: (GH-luksation, frakturer, rotatorcuff-rupturer).
Hvilke traumer er skulderen udsat for, hvad er skadesmekanismen og hvordan diagnosticeres
traumatologien. Hvad er prognosen og hvilke behandlingsmuligheder findes i forhold til de
enkelte skader. Hvordan tilrettelægges behandling og træning. Undervisningen baseres på
den evidens der findes på området og evidensen bliver diskuteret i forhold til aktuelle problemstilling.
Undervisningen er praktisk med supervision.

Keywords: Evidens, biomekanik, mønstergenkendelse, ræsonnering, prognose, øvelsesprogression/

Fredag d. 5. og lørdag d. 6. april 2024

Knækursus v. Fysioterapeut Mogens Dam

Det smertefulde knæ: (Springerknæ, Patellofemoral smerte, løberknæ, impingement,
artrose, refererede smerter, nervesmerter)
imellem bevægelsesmønster og smerte. Hvad er prognosen i forhold til de enkelte problemstillinger.
målsætning. Herunder såvel manuelle tiltag som træning.

Det traumatiske knæ: (Meniskskader, korsbåndsskader, sideligamentskader, patellaluksation).
Hvilke traumer er knæet udsat for, hvad er skadesmekanismen og hvordan diagnosticeres
enkelte skader. Hvordan tilrettelægges behandling og træning.

Fredag d. 26. og lørdag d. 27. april 2024

kr. 4.450

MET 2 v. Speciallæge i almen medicin og diplomlæge i manuel medicin Peter Silbye

(obs. kursister skal have gennemført MET 1)
Region: Thorax, costae og bækkendysfunktioner

Lørdag d. 4. og søndag d. 5. maj 2024

kr. 4.550

Mobilisering med impuls/manipulations kursus
v.Speciallæge i almen medicin og diplomlæge i manuel medicin Peter Silbye

(obs. kursister skal have gennemført MET 1)
Region: Cervical, thoracal og lumbal columna

Lørdag d. 8. og søndag d. 9. juni 2024

Kurser i Jylland

Knækursus v. Fysioterapeut Mogens Dam

artrose, refererede smerter, nervesmerter)
målsætning. Herunder såvel manuelle tiltag som træning.

enkelte skader. Hvordan tilrettelægges behandling og træning.

Mandag d. 11. og tirsdag d. 12. marts 2024

Hoftekursus v. Fysioterapeut Mogens Dam

Hofteproblemer: Femuroacetabulær impingement, artrose, adduktorsmerter, iliopsoassmerter,
interne/ekstern snapping hip, hamstringssyndrome, ingiunale gener og refererede
smerter.
Hvilke løsningsmodeller findes, og hvilken rehabilitering vil være aktuel i forhold til målsætning.
Herunder såvel manuelle tiltag som træning. Under træning vil der være fokus på progression/
regression i øvelsesvalg så træningen kan tilpasses alle patienter.

Onsdag d. 10. og torsdag d. 11. april 2024

kr. 4.450

Spørgsmål og tilmeldingjens@sundhedsordningen.dk efter først til mølle.

Kurser afholdes hos FysioDanmark Gentofte Fysioterapi og FysioDanmark Varde

Mere omkring vores kurser se www.sundhedsordningen.dk