Basic Body Awareness Therapy - BBAT 1

Et grundlæggende kursus i Basic Body Awareness Therapy med fokus på en personlig oplevelse og erfaring samt teoretisk indføring i BBAT. Kurset er det første af i alt 6 kurser og seminarer, men kan sagtens "stå alene", hvis man ikke ønsker at gennemføre hele efteruddannelsen.
3. Nov Søndag

Om kurset

I Basic Body Awareness Therapy arbejdes der med basale bevægelser i forskellige udgangsstillinger samt massageteknikker. Der er fokus på balance, frihed i fysiologiske processer og nærvær.

Metoden er helhedsorienteret og øvelserne retter sig mod:

• Evne til kropsbeherskelse
  • Oplevelse af kroppen i bevægelse og i hvile, både i forhold til ressourcer og begrænsninger
  • Bevidsthed om kropslige signaler som f.eks. muskelspændinger, smerte og hjertebanken
  • Forståelse for kropsoplevelsernes psykologiske indhold
  • Evne til at erkende og leve med symptomer
  • Selvfølelse og personlig tryghed

Der veksles mellem teori, praktisk arbejde og dialog.
Tai Chi og meditation er en del af det daglige program.

Såfremt den enkelte deltager ønsker at fortsætte på et BBAT 2 kursus, skal man, efter BBAT 1, arbejde et halvt år med egne øvelser og efterfølgende indsende rapport over dette til underviseren.
(Pris for evaluering af rapporten er 800 kr., som afregnes direkte med underviseren).

Ide og formål

Basic Body Awareness Therapy kan især bruges til patienter med diffuse, tilbagevendende problemer med muskel-skelet-systemet som eksempelvis langvarige smertetilstande, belastningslidelser og psykosomatiske symptomer.
BBAT kan desuden bruges til patienter med behov for udvikling af de sansemotoriske funktioner og til patienter indenfor det psykiatriske område.

Kursets formål er, at deltagerne får en personlig oplevelse og erfaring med Basic Body Awareness Therapy, og at de oparbejder evnen til at bevidstgøre og beskrive disse oplevelser hos sig selv. Denne personlige erfaring er nødvendig for at kunne anvende BBAT som behandlingsmetode.

Formålet er desuden, at deltageren opnår en forståelse for de teoretiske referencerammer og filosofier, der ligger bag BBAT.

Program

Målgruppe