BPPV - Benign Paroksysmal Positionel Vertigo

BPPV eller “øresten” er den mest almindelige årsag til stillingsbetinget svimmelhed og kan diagnosticeres og behandles typisk i én eller få konsultationer
21. Nov Lørdag

Om kurset

Kurset er relevant for dig, både hvis du ikke før har prøvet at behandle BPPV, og hvis du har lidt erfaring med repositionsmanøvrer, men ønsker en bedre forståelse for mekanismerne for BPPV og hvordan mere komplicerede former for BPPV behandles.

De karakteristiske symptomer af rotatorisk vertigo og retningsspecifik nystagmus som ses ved BPPV, skyldes migration af otolitter fra utriculus til én eller flere af buegangene i det indre øre.

På dette kursus vil du lære hvordan BPPV diagnosticeres og behandles ved simple manuelle manøvrer.

Kurset vil overvejende være praktisk orienteret, men der vil blive lagt vægt på forståelsen af de fysiologiske mekanismer, som er årsagen til BPPV.

Ved deltagelse på kurset vil du blive i stand til at:

• Diagnosticere BPPV og bestemme positionen af otolitter
  • Vælge og udføre korrekte repositions manøvre for behandling af BPPV
  • Anvende effektive manøvrer for posteriore, horisontale og anteriore buegange
  • Anvende effektive manøvrer for otolitter, som er bevægelige og fastsiddende
  • Forstå anatomien af det indre øre samt mekanismerne, som fremkalder symptomer og de specifikke testsvar

Se programmet her

Underviser

Kasper Søndergaard, PT. MSc. Phd.stud

Kasper har undervist i behandling af lidelser med relation til det indre øre siden 2008.
Han er tilknyttet svimmelhedsklinikken på Rigshospitalet og klinik for svimmelhed og fald på Herlev og Gentofte hospitaler. Her er han desuden ansat som forsknings- og udviklingsfysioterapeut.

Målgruppe

Fysioterapeuter, der ser voksne patienter med svimmelhed og øresten

Video fra Vestibulær rehabiliterings konferencen oktober 2019

Tilbage til kursuskalenderen