Fagstafet om søvn ved søvnekspert Mikael Rasmussen

Mikael Rasmussen er på en mission for at få danskerne til at sove bedre. Han har specialiseret sig i stress, trivsel, psykisk arbejdsmiljø - ikke mindst søvn og dens betydning for sundhed og trivsel. Kom til fagstafet, og få gode råd til at forbedre søvnen.

Om arrangementet

Vi bruger cirka 1/3 af vores liv på at sove. Rent videnskabeligt er der ikke givet noget sikkert svar på, hvorfor vi skal sove, men vi kommer svaret lidt nærmere, når vi ser på, hvad der sker, når søvnen bliver forstyrret, og hvad det betyder for menneskets ydeevne og trivsel.

Det er efterhånden blevet almenviden for de fleste af os, at motion og kost har betydning for vores helbred og livskvalitet. Desværre kan man ikke sige det samme om søvnen. Under søvnen sker der en lang række af forskellige processer, der alle har stor betydning for helbredet og psyken.

Søvn er den reneste naturmedicin, der holder humøret højt og sygdomme fra døren. Helt uden bivirkninger. Vær god ved søvnen – så er den også god ved dig. Du tænker måske, at du kan sove, når du bliver gammel. Eller at søvnproblemer går over med tiden. Men sådan er det ikke. En god nattesøvn er en kunstart.

Søvnmangel og søvnforstyrrelser er decideret skadeligt for kroppen og kan føre til et hav af livstruende sygdomme. En nylig undersøgelse viste, at cirka halvdelen af alle danskere lider af det, der kaldes ’dårlig søvnkvalitet’. Så hvis du vender og drejer dig i sengen, fordi du ikke kan falde i søvn, så er du langt fra den eneste.

Mikael Rasmussen oplæg har til formål at give deltagerne øget viden om normal søvn, samt søvnforstyrrelser. Udover sin rolle som søvnekspert i medierne, er han en efterspurgt foredragsholder inden for emnet.

Mikael Rasmussens foredrag bliver beskrevet som inspirerende, engagerende, fagligt velfunderede og redskabsorienterede. I sit oplæg vil han med udgangspunkt i den seneste forskning på området komme med gode råd og brugbare teknikker til at forbedre egen søvn, fortælle mere om søvnkvalitet, døgnrytmer og søvnstadier - ikke mindst stress og søvn.

Program:

Kl. 16.00-16.30 Fælles velkomst til en kop kaffe/the/vand

Kl. 16.30-18.00 Oplæg om søvn ved søvnekspert Mikael Rasmussen

Kl. 18.00-18.45 Pause med sandwich og vand

Kl. 18.45-19.30 Oplæg v. Søvnvejleder og Klinisk underviser i Fysioterapi, Ann Louise Lunddahl. Erfaringsudveksling om hvordan fysioterapi inddrages i mit arbejde som søvnvejleder og hvorfor det er vigtigt at vi som fysioterapeuter, kan identificerer og forholde os til søvnforstyrrelser, samt rådgive herom.
 

Del eller udskriv artiklen