#mereelastik

Vidste du, at med bare 2 minutters daglig elastiktræning kan du forebygge gener i nakke, skulder og hoved og undgå kroniske smerter?


Flere og flere danskere får i dag problemer med muskler og led. Det sker i takt med, at vi lever længere og skal være aktive i flere år end tidligere. Vores krop skal løfte mere og holde i længere tid, samtidig med at vi skal være i stadig længere tid på arbejdsmarkedet. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du forebygger skader i muskler og led.

Det tager kun 2 minutter... 

Den gode nyhed er, at der kun skal få minutters daglig træning med en elastik til, for at du kan undgå kroniske smerter og få færre gener i nakke, skulder og hoved. Forskningen viser nemlig, at bare 2 minutters daglig træning har stor effekt, hvis du i din hverdag sidder foran en computer, har hårdt fysisk arbejde eller bare ikke får bevæget dig nok i dagligdagen. 

Kom i gang med din træning

Her på siden har vi samlet en række gode tips og øvelser til hvordan du kan træne effektivt med en elastik. Øvelserne kan laves på ganske få minutter og udføres både i arbejdstiden, eller når du har fri. 

Mere elastik i hverdagen - 6 elastikøvelser 

Gode råd til elastiktræning

  1. Brug den nemmeste træningselastik i de første to uger.
  2. Man skifter sværhedsgrad, når man kan udføre den samme øvelse ubesværet og med korrekt teknik 20 gange.
  3. Hvis man udfører øvelsen korrekt, får man en fornemmelse af, at musklerne "syrer til" på sidste gentagelse i hvert sæt.
  4. Bliv ikke forskrækket over ømme ­muskler i begyndelsen. Lyt og mærk efter, om træningen er god for din krop.
  5. Hvis man ikke kan mærke resultater efter en måned, skal man se sig om efter en anden træningsform.
  6. Hvis det smerter ubehageligt inde i selve leddet, skal man søge vejledning for eksempel hos en fysioterapeut eller læge.

Kilde: Forsker Lars L. Andersen, Det Nationale ­Forskningscenter for Arbejdsmiljø. 
Se flere øvelser der styrker og stabiliserer musklerne omkring rygsøjlen

Er du i tvivl om hvilke øvelser du må lave, eller hvordan de skal udføres - så spørg din fysioterapeut. Han eller hun vil altid kunne give dig kompetent og brugbar rådgivning baseret på din situation og historik. Find din nærmeste autoriserede fysioterapeut her.  

Læs mere

Begynd din elastiktræning i dag - og styrk dine muskler og led på bare 2 minutter. 

Hvorfor får vi ondt i ryggen?

Hold dig i gang og forebyg sygefravær

Del eller udskriv artiklen