Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre
Fysioterapeuten

Vi vil give personer med hofte-dysplasi et evidensbaseret tilbud

FORSKNING PÅ VEJ // Julie Sandell Jacobsen afprøver et træningstilbud til patienter, som ikke får tilbudt operation.

Fysioterapeuten

Skuldersmerter: Katastrofetanker forhindrer effekt af træning

FORSKNINGSNYT // Patienternes tanker om smerter har stor betydning for, om de får effekt af ekstra træning. Det viser det hidtil største danske studie på området, der har fuldt 200 patienter med subacromielt smertesyndrom.

Fysioterapeuten

Sådan arbejder du med kognitiv funktionel terapi

GUIDE // Læs og hent Kasper Ussings gode råd til at arbejde med kognitiv funktionel terapi.

Nr.1, 2024 2
Fysioterapeuten

En opringning kan få flere patienter i gang med rehabilitering efter kræftbehandling

FORSKNINGSNYT // Det er en god ide at ringe til patienterne efter kræftbehandling på hospitalet for at afdække deres behov for rehabilitering. Det viser et nyt studie fra Aarhus Kommune. Mere end halvdelen af dem, der blev ringet op, begyndte i et rehabiliteringsforløb.

Fysioterapeuten

Fysioterapeuter og psykologer samarbejder om rygpatienter

TEMA // På smertecenter Syd samarbejder fysioterapeuter og psykologer i et lodtrækningsforsøg med kognitiv funktionel terapi om at behandle de allerhårdest ramte rygpatienter. Læs Q&A med professor Henrik Bjarke Vægter.

Ny viden

FORSKNINGSNYT // På denne side finder du resuméer af ny international og dansk forskning inden for fysioterapi.

De første lokale fysioterapeuter i Sierra Leone står klar

Interview // 15 fysioterapeuter er nu dimitteret fra den første fysioterapeutuddannelse i det vestafrikanske land, Sierra Leone. Der er hårdt brug for deres indsats i hospitalsvæsenet, hvor passiv behandling er den foretrukne.

Psykologiske metoder skaber forandring

TEMA // Henrik Christoffersen forsøger at hjælpe sine klienter tilbage til et aktivt liv med en kognitiv adfærdsterapeutisk tilgang. Kodeordet er nærvær.

Fysioterapeuten

Onlinefysioterapi er nøglen til en bæredygtig fremtid

HOLDNING // Klinikejer Mark Bjerre Ebbesen efterspørger mere uddannelse i onlinefysioterapi, så fysioterapeuter lærer at bruge teknikkerne bedst muligt til gavn for patienterne.

Fysioterapeuten

Der er behov for målrettet rehabilitering efter et hjertestop

PH.D. // En tredjedel af overleverne efter hjertestop har symptomer som angst, depression og fatique.

Sådan kommer du i gang

TEMA // Henrik Christoffersen giver gode råd til den patientcentrerede samtale.

En coachende tilgang

TEMA // Kasper Ussing har arbejdet med kognitiv funktionel terapi siden 2008. Med metoden afdækker fysioterapeuten de tanker og følelser, patienten har omkring aktiviteter og afprøver nye bevægelsesstrategier. Læs Q&A.

Fysioterapeuten

Kunstig intelligens er kommet for at blive

LEDER // Sandheden er, at vi allerede nu møder kunstig intelligens i hverdagen.

Fysioterapeuten

”Det handler om at give de ældre socialt samvær”

STILLING // Kirsten Holmer arbejder med sårbare og ensomme ældre. Hun hjælper dem med at blive sociale igen og arrangerer foredrag, fællesspisninger og koncerter.

Fysioterapeuten

Kognitiv funktionel terapi hjælper patienter med kroniske rygsmerter

FORSKNINGNYT // Patienter med kroniske smerter i ryggen kan forbedre deres funktionsevne med 12 ugers kognitiv funktionel terapi (KFT). Behandlingsmetoden har fokus på at øge patientens forståelse af smerte gennem samtaler og træning af naturlige bevægemønstre.