Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre
Fysioterapeuten

Virtuel vejledning kan være kur mod symptomer efter hjernerystelse

FORSKNING PÅ VEJ // Kognitiv adfærdsterapi og gradueret træning skal ændre patienters tilgang til hjernerystelse. Slaget mod hovedet er ofte helet op inden for de første uger.

Fysioterapeuten

Kvalitetsstandarder kan måske give et løft nogle steder

Q&A // De nye kvalitetsstandarder, som trådte i kraft i januar, skal sikre en mere ensartet rehabilitering og forebyggelse for mennesker med kroniske sygdomme, bl.a. type 2-diabetes. Det vil bl.a. gøre det muligt for fysioterapeuter at henvise til standarderne, når de skal behandle patienterne.

Fysioterapeuten

Superviseret træning er godt efter korsbåndsoperation

FORSKNINGSNYT // 12 ugers intensiv, superviseret træning er bedre end let hjemmetræning for patienter, som har vedvarende nedsat muskelstyrke efter korsbåndsoperation. De får bedre muskelstyrke og færre smerter. Det viser ny forskning fra Odense Universitetshospital.

Fodbolden skaber et frirum

TEMA // Fysioterapeut Lars Bjørnø trækker personer med diabetes med over i foreningslivet, hvor de kan fortsætte den fysiske aktivitet. Han brobygger blandt andet til et fodboldhold i boldklubben Fremad Valby.

Så meget sparer samfundet

TEMA // Hvis bare 300 borgere med type 2-diabetes får et forebyggelsesforløb magen til det, man giver i Københavns Kommune, kan samfundet spare 5,9 mio. kr. årligt på sundhedsudgifter, viser en måling af investeringer i sundhed fra VIVE. Forebyggelse betaler sig, påpeger Diabetesforeningens direktør.

Ny viden

FORSKNINGSNYT // På denne side finder du resuméer af ny international og dansk forskning inden for fysioterapi.

Fysioterapeuten

Hvordan behandler vi bedst patienter med plantar fasciopati?

PH.D . // Henrik Riel, fysioterapeut og ph.d., har undersøgt effekten af injektion af binyrebarkhormon og styrketræning til patienter med smerter i hælen.

Fysioterapeuten

Det er min uges højdepunkt

TEMA // Jan Damgaard Bukrinskij fik konstateret diabetes efter mange års inaktivitet. I dag spiller han fodbold i Fremad Valby og er blevet mere bevidst om sin livsstil. Særligt den efterfølgende 3. halvleg giver livskvalitet og stof til eftertanke.

Fysioterapeuten

De tror, diabetes er en straf for dårlig livsstil

TEMA // I Varde Kommune får borgerne viden om sygdommens arvelighed. Det handler om at afmystificere sygdommen. Og så er de pårørende inviteret til hyggeaften.

Fysioterapeuten

Okklusionstræning er et effektivt alternativ

FORSKNINGSNYT // Selvom okklusionstræning udføres med lav belastning, kan den øge både styrke og muskelmasse i samme grad som hård styrketræning. Det viser en gennemgang af forskningen på området blandt patienter med muskel-og ledsmerter. Det er godt nyt for dem, der ikke kan træne med tung vægt, f.eks. pga. smertende led.

Fysioterapeuten

Tværkommunalt samarbejde har givet bedre forløb

TEMA // I fem sydvestjyske kommuner har man udviklet et fælles koncept til patienter med diabetes. Her deler fysioterapeuter, sygeplejersker og diætister viden og sparrer med hinanden på tværs af kommunegrænser. Det faglige samarbejde højner kvaliteten, mener fysioterapeut Connie Tved Lauridsen fra Varde.

12 gode råd: Sådan hjælper du mennesker med type 2-diabetes

GUIDE // Læs frivilligkonsulent, Claus Borup Skovsgaard, og fysioterapeut Connie Tved Lauridsens gode råd til at hjælpe mennesker med type 2-diabetes.

Fysioterapeuten

Råb op, hvis pleje bliver hverdag

LEDER // Hvis I får en kontrakt, hvor der står plejeopgaver, vil jeg opfordre jer til at kontakte os

Fysioterapeuten

Gynækologisk fysioterapi i trygge rammer

STILLING // Caroline Damgaard er gynækologisk/obstetrisk fysioterapeut og tilbyder hjemmebehandling til kvinder, der har gener i bækkenbund og underliv særligt efter graviditet og fødsel. Hun oplever, at det skaber ro og tryghed.

Bevægelsesglæden er i centrum

TEMA // 15 træningsnetværk kører videre på egen hånd, efter borgerne er blevet kanaliseret ud i foreningslivet. Nøglen til succesen er, at deltagerne får individuelle tilbud, fortæller fysioterapeut Lars Bjørnø.