Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre
Fysioterapeuten

Vi vil kortlægge skadesforebyggende træning i kvindefodbold

FORSKNING PÅ VEJ // Elisabeth Bandak skal stå i spidsen for et projekt, som undersøger fodboldklubbers tilbud om forebyggende træning. Håbet er, at projektet i sidste ende vil bidrage til en reduktion af antallet af skader.

Fysioterapeuten

Faglig formidling på højt niveau

TEMA // Karen Hjerrild Andreassen vandt Ph.d.-Cup, hvor hun præsenterede sin ph.d. om vejrtrækning hos astmapatienter.

Fysioterapeuten

Derfor skal du stadig tilbyde træning til dine patienter med artrose

HOLDNING // De to professorer, Søren Thorgaard Skou og Ewa Roos, kommenterer på Elisabeth Bandaks artikel i Fysioterapeuten nr. 2 om træning eller saltvands-indsprøjtninger til patienter med artrose. De to professorer tog initiativ til GLA: D i 2013.

Fysioterapeuten

Det er ikke farligt at træne under graviditet

TEMA // Fake news afskrækker gravide fra at være fysisk aktive. Det er en skam, da bevægelse afhjælper en række gener ved graviditet, siger professor Kari Bø.

Fysioterapeuten

Krisen er for stor til ikke at hjælpe

POSITION // Danske Fysioterapeuters etiske råd opstiller tre dilemmaer og opfordrer hermed alle medlemmer til at deltage aktivt i debatten.

Nr.3, 2022 3
Fysioterapeuten

Placebo: Vi skal udnytte de non-specifikke faktorer

TEMA // En positiv forventning til behandlingen, en professionel attitude og en god relation er noget af det, fysioterapeuter kan skrue på for at optimere effekten af fysioterapi.

Nr.3, 2022 1

Psykiske Traumer: Behandlere bør bryde tabuet

TEMA // Vold og vanrøgt i barndommen går ikke væk med tiden, men kan føre til komplekse sygdomsbilleder senere i livet. Vejen frem er at tale åbent om oplevelserne hos de ofte multisyge patienter.

Nr.3, 2022 1
Fysioterapeuten

Måleredskaber: Brug samme redskab i hele patientforløbet

TEMA // Fysioterapeuter bør tænke ud over egen behandling, når de vælger måleredskaber. Det er især i overgangene mellem de forskellige sektorer, at der er behov for koordination.

Fysioterapeuten

"Jeg har altid arbejdet med identitet og bevægelse"

ÅRETS FYSIOTERAPEUT 2021 // Hanne Pallesen har været fysioterapeut i 45 år og har fra starten lagt vægt på både fysio- og terapidelen af fysioterapi – en holistisk indstilling, som også præger hendes forskning i neurorehabilitering i dag.

Fysioterapeuten

Fysioterapeutens rolle i behandling og lindring til patienter med kroniske smerter

FORSKNING // Hver femte dansker har kroniske smerter, og antallet stiger. Fysioterapeuter kan hjælpe patienterne med lindring og en øget forståelse af smerterne, så de får mulighed for at leve et godt liv på trods af smerterne.

Fysioterapeuten

Samarbejde og indflydelse er vejen frem

LEDER // Som formand for Danske Fysioterapeuter er det min opgave at skabe politiske resultater, men jeg gør det altid med jer i ryggen.