”E-sport er en sport som andre idrætsgrene, og spillerne skal behandles som atleter"

I kulissen bag Astralis, verdens bedste Counter Strike-hold, står fysioterapeut Mikkel Hjuler. Han skal hjælpe de unge danske spillere med en sundere livsstil. For hvis man vil præstere på topniveau, er det nødvendigt at være i god form, også selvom spillet foregår i en stol foran en computerskærm.
Mikkel Hjuler og den tidligere Astralisspiller, Markus Kjærbye.

Smilene var store, og trofæet blev løftet højt op mod loftet i sportshallen i Istanbul, da danske Astralis vandt turneringen Blast Pro Series 2018 lørdag aften. Det er sjette gang, Counter Strike-holdet vinder i år, og holdet har dermed cementeret sin position som verdens bedste e-sports-hold.

En af dem, som ventede spændt på kampens udfald, er sportsfysioterapeut Mikkel Hjuler, som igennem halvandet år har lagt en sundhedsstrategi for de fem unge spillere i samarbejde med sportsdirektør Kasper Hvidt.

"Vi går benhårdt efter at få forbedret deres præstationsniveau. Vi betragter e-sport som en reel idrætsgren, og spillerne skal behandles som atleter. De skal selvfølgelig ikke kunne løbe tre kilometer på ti minutter, men som e-sport-spiller skal du kunne sidde og koncentrere dig i seks-otte timer af gangen, reagere lynhurtigt, og konstant kommunikere på højt niveau. Så det er vigtigt, at de er i god fysisk form, at de er udhvilede og har spist ordentligt, så deres blodsukker er stabilt. For jo bedre sundhedstilstand, de er i, jo lettere har de ved at koncentrere sig", siger Mikkel Hjuler.

Tester for præcision og reaktion

Fysioterapeuten er en del af et sundhedsteam bag det professionelle hold, som tæller en læge, en psykolog, en diætist og en body sds-behandler. De har foretaget sundhedstjek og konditionstjek, og afdækket søvnmønster og ernæringsindtag hos spillerne.

Mikkel Hjuler og hans kollegaer i klinikken Fysiq har screenet alle spillerne, testet deres nakke- og lændestabilitet og udført øjen-hånd-koordinationstest.

"Det betyder, at hvis en spiller er rigtig god til at ramme hurtigt og præcist, så kan vi se hvorfor, og hvad der gør, at en anden ikke kan. Måske skal den ene træne sin skulderpræcision, mens en anden skal træne øjnene."


Mikkel Hjuler og hans kollegaer i klinik Fysiq har screenet spillerne og testet deres nakke- og lændestabilitet foruden øje-hånd-koordination. Her er det Nicolai Reedtz med spillernavnet ”Dev1ce”.

Ro og regelmæssighed

Spillerne i Counter Strike får typisk computerskader som musearm, nakkeskader og lændeproblemer.

"Men eftersom de er meget unge, er der ikke mange af dem, der har museskader eller ondt i nakken og ryggen, så det har været vigtigere for os at få dem ind i en rytme, hvor de sover og spiser ordentligt og træner regelmæssigt. På den måde kan vi vinde relativt meget på kort tid."

Han og det øvrige sundhedsteam har derfor lagt en langsigtet plan for de fem unge spillere. De skal træne, de skal spise grønt og varieret, og de skal have otte-ni timers søvn i døgnet. Og de fem spillere har i vidt omfang taget rådgivningen til sig.

"De træner flere gange om ugen, også når de er ude på turneringer. Den fysiske aktivitet har elementer af styrke- og cardiotræning, og med tiden bliver der forhåbentlig også elementer af nakke- og lændetræning," siger Mikkel Hjuler.

Søvnmønstrene er det straks sværere at få gjort noget ved. For ligesom i andre elitesportsgrene handler det om at træne med de bedste. Men i e-sportsuniverset befinder spillerne sig måske på den anden side af jorden, i en anden tidszone.

"De skal måske træne mod en brasilianer, en kineser eller en japaner, så de er nødt til at være online på tidspunkter, der er på tværs af døgnrytmen, og de træner ofte til langt ud på natten."

For at bryde dette mønster har Kasper Hvidt forsøgt at indføre træningsdage, hvor spillerne øver sig i standardsituationer og andre specialfærdigheder, som ikke foregår under live træning mod andre. På den måde har de forbedret deres døgnrytmer hen imod mere normale arbejdstider.

Går til spillerne med varsomhed

Det har været grundlæggende vigtigt for Mikkel Hjuler at respektere de vilkår, som spillerne træner under, selvom de måske ikke er optimale, set med fysioterapeutiske briller.

"Virkeligheden er jo, at da vi kommer ind i billedet, er de allerede på verdenstoppen. Det er et hold med succes, og ligesom jeg har erfaret fra mit arbejde med andre sportsstjerner, så skal man være varsom med hvor meget, man rykker ved. Spillerne har allerede gjort mange ting rigtigt, og derfor er de naturligvis forsigtige med at give slip på ting de ved, fungerer. Så kan vi komme med alle vores fine planer og tanker om, hvad der skal til for at gøre dem bedre, men de er jo allerede gode. Så det her kommer til at tage lidt længere tid, end man måske håber på som fagperson."

Et sundt fyrtårn for unge gamere

At trække sundhedstanker ind i en verden, som er forbundet med søvnløse nætter, junkfood og stillesidning, er noget, som flere har reageret positivt på, fortæller Mikkel Hjuler.

"Vi og RFRSH (firmaet bag team Astralis, red.) har fået response fra organisationer over hele verden, som glæder sig over, at Astralis har valgt et sundt approach, for vi har jo en stor ungdomskultur, som spiller rigtig meget computer, og som har problemer med inaktivitet. Tænk, hvis vi kan få inkorporeret, at hvis du skal blive god til e-sport, så kræver det, at du er i god fysisk form, at du spiser sundt og får sovet ordentligt. Det glæder mig, hvis man begynder at anse spillerne som atleter, som skal præstere. Det her er en mulighed for at tale direkte til de unge, der spiller computer, og som ellers har været svære at nå."

Bag de fem spillere står firmaet RFRSH Entertainment, som har professionaliseret det danske hold. Spillerne er sponsoreret af en række virksomheder, og et sundhedsteam med en fysioterapeut, en psykolog, en diætist, en læge og en body SDS-behandler står klar til at støtte holdet.

Del eller udskriv artiklen
3 kommentarer til artiklen
×Skriv en kommentar
  • Nikolaj Schrøder Agger

    Hej Mikkel og andre interesserede,

    Vi er 4 studerende, som er ved at skrive vores bachelor om netop e-sport. Vi vil gerne undersøge, hvor udbredt fysisk aktivitet er på e-Sports-linjer på danske efterskoler, samt hvilken slags aktivitet de prioriterer. Vi har derefter tænkt os at sammenholde deres svar med den tilgængelige evidens på området.
    Vi leder i den forbindelse med lys og lygte efter litteratur, som omhandler fysisk aktivitets påvirkning på performance hos e-Sports-atleter. Så hvis nogen ligger inde med sådan litteratur, eller har erfaring med implementering af fysisk aktivitet hos e-Sports-atleter, er vi meget interesserede i at høre, hvilken litteratur I bruger i jeres tilgang.
    Enten via en kommentar her, eller en mail til: nikoagger@hotmail.com

    Mvh. Nikolaj Agger
  • mikkel hjuler

    Tak for dine fine ord Martin. Det betyder meget at blive anerkendt af en god kollegaer som dig, jeg kender for altid selv at stile efter af hjælpe mennesker bedst muligt med deres problematikker.
    Du har fuldstændig ret. Jeg kæmper hele tiden for af bidrage min berøringsflade af patienter og atleter med mest muligt evidens. Men jeg holder mig bestemt ikke tilbage med at benytte best practice og almen sund fornuft, når det åbentlyse rigtige ikke er vist i evidensen. For bare 6-8år siden var dynamisk valgus i knæet ikke meget mere end en mulig risikofaktor for ACL skader, hvis vi skulle have god evidens bag. Se nu idag! -En hel række af overload og overuse skader der er direkte relation til dynamisk valgus:-)
    Men Martin det kræver at vi hele tiden følger med i evidensen og den så fantastiske forskningsverden. De skal så absolut hjælpe alle os klinikkere til at blive i sporet så vi ikke stikker af i mærkelige retninger.
    Fortsat god jagt i udvikling naf vores elskede fag derude, lad os alle holde tungen lige i munden og gøre os umage!
    Mvh Mikkel Hjuler
  • Martin Bruun Josefsen

    En dygtig fysioterapeut og et godt interview;
    Først og fremmest kan Mikkel Hjuler kun anbefales som en god - og behagelig kollegial - fysioterapeut; han har ikke holdt sig tilbage med at dygtiggøre sig via efter-/ videreuddannelse via især selskaberne i fysioterapi. Et godt selskab er han.
    Og Cathrine Huus (redaktør) formår her at få gode nuancer frem. Alle nuancer får vi aldrig frem indenfor rammerne af formatet - men det giver et godt indtryk.
    "Performance" optimering (indenfor bl.a. e-sport) er meget bredspektret og reelt underlagt en del uafklarede spørgsmål og utydelige evidensniveauer; men når der trækkes på den bedste viden der er tilgængelig er det værd at gøre et optimalt forsøg i kontakten med mennesker og performers. Det er jeg overbevist om Mikkel Hjuler bidrager stærkt til.
    "Forebyggelse" eller "optimering" - vi står på randen af evidensmuren (tilgængelig evidens) og på tærsklen til ny viden (og ny evidens). Der er helt sikkert meget individuelle hensyn på et team som bl.a. Astralis; kan der være reelle hensyn (eks. smerteproblematikker / forhold eller generelle forhold at kigge på). Sikkert alle i varierende grad. Biopsykosociale forhold og generelle hensyn må gå hånd i hånd - sammen med de mange forhold som ellers spiller ind i eks. turneringer - som peak points i turneringer.
    Alt det der ligger ind i mellem er "limen" - kollegialt, socialt, fysisk og psykisk.
    Godt "spillet" Mikkel Hjuler ;-)
    // BH Martin Josefsen
Indsend kommentar