Advarsel til selvstændige fysioterapeuter: Bliv ikke snydt af lidt for smarte telefonsælgere

Markedsføring af fysioterapeutiske ydelser kan være en hovedpine for selvstændige erhvervsdrivende, og det kan være fristende at tage imod et tilbud om hjælp til opgaven. Men Allen Da Silva fortryder bittert den dag, hvor han skrev under på en samarbejdsaftale med et marketing- og webbureau, som lokkede med, at de ville kunne skaffe ham 20 ekstra patienter om ugen, hvis de stod for opsætningen af en ny hjemmeside. Så kunne han koncentrere sig om fysioterapeutisk behandling i stedet for at bruge tiden på digital markedsføring.
”Jeg sagde ja tak til, at de måtte komme ud og forklare nærmere. På mødet tilbød de at udføre arbejdet med opsætning og udarbejdelse af tekster til en fast pris om året, som var minimum et par år. Prisen ville blive billigere, hvis jeg valgte en længere kontrakt. For at spare penge valgte jeg en langtidskontrakt, som ville koste 4.000 kroner om året.
De fortalte ikke, at kontrakten var uopsigelig i flere år, og at det i praksis ville være nærmest umuligt nogensinde at komme ud af aftalen,” fortæller Allen Da Silva, som er selvstændig og ejer Kokkedal Fysioterapi, hvor han er alene i klinikken.
Presset til at skrive under
På mødet med sælgeren følte Allen Da Silva sig presset til at skrive under på kontrakten, for tilbuddet gjaldt kun nu og her.
”Jeg syntes, at det lød godt med de 20 ekstra patienter om ugen, så jeg kunne få tid til at lave det arbejde, som jeg er bedst til, nemlig at yde fysioterapi til mine kunder. Jeg følte, at jeg sparede nogle penge ved at vælge en langtidskontrakt og få tilbuddet billigere.”
I én-sides kontrakten var der ikke nogen henvisning til hjemmesiden, hvor man kunne læse mere, og det, mener Allen Da Silva, er der en god grund til.
”Så ville man måske have tjekket Trustpilot, hvor hundredvis af fortællinger ligner dem, jeg har oplevet. Det virker som rent bondefangeri, hvor håndværkere og andre små selvstændige bliver udnyttet.”
Allen Da Silvas nye kunder kommer typisk på anbefaling af eksisterende kunders anbefaling, altså som følge af hans personlige markedsføring, fordi han yder et godt stykke arbejde, som andre vil anbefale. Han har aldrig oplevet at få 20 patienter om ugen på grund af den nye hjemmeside, som firmaet lovede ham.
”Jeg får måske en ny patient hver tredje uge, som skyldes det digitale marketingarbejde,” vurderer han.
Har du brug for et godt råd, inden du indgår en aftale?
Husk, at du altid kan spørge Danske Fysioterapeuter til råds. Skriv til fysio@fysio.dk eller ring på 3341 4620.
4.000 kroner blev til 72.000 kroner
Allen Da Silva kontaktede firmaets sælgere og fortalte, at han ikke syntes, han fik nok værdi for de mange penge, han betalte.
”Så fik jeg at vide, at jeg skulle prøve at indrykke annoncer på sociale medier og Google, og at jeg skulle få lavet søgeord. Alle de ekstra ydelser kostede i alt 18.000 kroner i kvartalet, dvs. 72.000 kroner om året. Og hver gang, man bestiller noget ekstra, bliver kontrakten fornyet, så der igen er flere år til, at man kan opsige den, og på den måde kommer man aldrig ud af aftalen. Det er rent spild af penge. Jeg skal behandle mange patienter for det, som det koster mig at smide penge ud ad vinduet.”
Han har forsøgt at bede marketingfirmaet om at nedgradere aftalen med henvisning til, at han ikke får den værdi, han er blevet lovet.
”Svaret var, at det ikke er muligt at nedgradere. Det er åbenbart kun muligt at opgradere kontrakten.”
Allen Da Silva kontaktede Danske Fysioterapeuter og fik det råd, at han straks skulle kontakte en advokat for at undersøge, hvordan han kunne komme ud af kontrakten.
Allen Da Silva har sammen med sin advokat søgt om retshjælp gennem Danske Fysioterapeuters erhvervsansvarsforsikring til selvstændige fysioterapeuter gennem TopDanmark, og fået bevilget hjælp, så nu afventer de udviklingen af sagen.
”Når jeg vinder sagen, vil jeg som det første skrive det i Trustpilot til alle dem, som er havnet i samme fælde som mig.”
(Marketingfirmaet er anonymiseret i artiklen af hensyn til Allen Da Silvas igangværende sag, red.).
Sådan undgår du at havne i en digital markedsføringsfælde
- Brug din kritiske sans, hvis du bliver kontaktet uopfordret af en sælger, som tilbyder, at du kan få hjælp til at skaffe en masse nye kunder.
- Skriv aldrig under på noget, som du ikke har læst eller forstået. Dette er særligt vigtigt, hvis det er nogen, du ikke på forhånd har tillid til. Læs forretningsbetingelserne grundigt - de bør fremgå af kontrakten.
- Lad dig aldrig presse til at skrive under på noget på et møde – bed om tid til at tænke dig om. Vær varsom, hvis kontrakten eller forretningsbetingelserne nævner noget om ”uopsigelighed”, ”binding” eller tilsvarende.
- Sørg for at få det, som virksomhederne lover, skrevet ind i kontrakten. Hvis de f.eks. lover dig 20 nye kunder om måneden, bør det være et vilkår i kontrakten, at virksomheden garanterer minimum 20 nye kunder / interesserede kunder (leads) hver måned. Hvis virksomheden ikke vil skrive under på det, så find en anden leverandør.
- Lad dig ikke binde i lang tid, helst kun et halvt år, også selvom sælgeren måske lokker med en rabat, hvis du tegner kontrakt om deres ydelser for en længere periode. Som selvstændig erhvervsdrivende er du IKKE omfattet af de samme forbrugerbeskyttelsesregler som private forbrugere. Der er flere eksempler på, at firmaer, som udnytter små selvstændige erhvervsdrivendes uvidenhed, har vundet sagerne, fordi den selvstændige erhvervsdrivende selv har skrevet under på kontrakten og forretningsbetingelserne.
- Husk, at du selv har ret til at komme med et udspil til en aftale. Du kan f.eks. komme med et bud på, hvad du vil betale, om der skal være binding, og hvor længe opsigelsesperioden skal vare.
- Inden du skriver under, så undersøg firmaet, eks. via Trustpilot, og bed om referencer til andre klinikker, der er kunder. Men være opmærksom på, at nogle firmaer hyppigt skifter navn, så det kan være svært at opdage, om der er mange kunder, som føler sig snydt.
- Sørg for, at al kommunikation sker på skrift. Alt, hvad I aftaler, skal kunne dokumenteres efterfølgende, og en telefonsamtales indhold kan ikke bevises.
Kilde: Danske Fysioterapeuters Team Praksis, afdelingen for private klinikker.
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
Er du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.