Danskere kæmper med ’hjemmearbejdsskader’

To måneders hjemmearbejde med den bærbare pc på køkkenborde har sat sig dybe spor i danskernes fysik. Man skal huske bevægelse og variation, når man arbejder hjemme, fortæller formand for Danske Fysioterapeuter Tina Lambrecht til Radioavisen. Smerteforsker Morten Høgh er enig. Bevægelse er det, der hjælper allermest.
Foto: iStock

Smerter i ryg, nakke og lænd, musearm og spændingshovedpiner. Det er bare nogle af de symptomer, mange hjemmearbejdende danskere går til fysioterapeuten for at få behandlet efter knapt to måneder ved køkkenborde, spiseborde, på børneværelser eller i sofaer med de bærbare computere og telefoner.

I Radioavisen den 12. maj peger Danske Fysioterapeuters formand Tina Lambrecht på to årsager til problemerne. ”Ens hjem er sjældent indrettet til at være en optimal kontorplads, for det er jo sjældent der, man sidder hele tiden”, sagde Tina Lambrecht.

Men problemerne bunder i andet og mere end ergonomi, understreger hun over for Radioavisen.

”Når man sidder derhjemme på én ikke-optimal kontorplads, så sidder man også og har mange video- og Skype-møder, og man mangler simpelthen den variation i hverdagen, som man plejer at have”.

Det synspunkt er praktiserende fysioterapeut Morten Høgh helt enig i. Han er specialist, ph.d. og smerterforsker.

”Mange tror måske, det er stolens skyld, at man får ondt. Men det er det ikke. Faktum er nok nærmere, at de fleste af os får ondt, uanset om vi sidder på den ene eller anden type stol", siger han.

Mange er desuden vant til at træne i fitnesscentre, og de er lukket ned. Der skal derfor nye vaner til, og Morten Høghs bedste bud er at komme i gang med at gå noget mere.

Selvom smerterne er ubehagelige, er de ikke et tegn på, at man er ved at slide sig selv op. Det er derfor vigtigt, at man får bevæget sig nok også i løbet af arbejdsdagen.

”Bevægelse er det bedste bud på en universalløsning”, siger han.

Forskning peger på fysisk aktivitet

De fleste patienter på fysioterapiklinikkerne, kommer med smerter fra nakke, skuldre og ryg. I de uger, der har været lukket ned, har man i den klinik, hvor Morten Høgh arbejder, udelukkende kunnet tilbyde e-konsultationer til dem.

”Og det er forbløffende, hvor langt vi kunne komme med det. De fleste har haft brug for at få den tryghed, at de ikke fejlede noget alvorligt, og at de kunne gøre noget selv ved at bevæge sig noget mere”, siger Morten Høgh.

At det virker så godt at få folk i gang med at bevæge sig, når de har ondt i bevægeapparatet er der i dag solid evidens for. Et godt budskab, for det er noget, de fleste selv kan gøre noget ved, fortæller Morten Høgh.

I disse corona-tider kan den fysiske aktivitet også bidrage til at få mennesker ud af den sociale isolation.

”For det er vigtigt at komme ud og se noget andet end hjemmets fire vægge”, siger Morten Høgh.

Lyt til indslaget om ’hjemmearbejdsskader’ i Radioavisen den 12. maj klokken 8. 

Se Morten Høghs gode råd til at forebygge smerter, når du arbejder hjemme 

Del eller udskriv artiklen
1 kommentarer til artiklen
×Skriv en kommentar
  • Bjørn Andersen

    Da da da dah STILLINGSSKIFT..
Indsend kommentar