Det skal du være opmærksom på, når du ansætter studerende
I disse dage begynder mange nye studerende på fysioterapiuddannelserne rundt om i landet.
Men hvordan er det nu, at reglerne er for at ansætte studerende til at lave fysioterapi i klinikken eller på et andet arbejdssted, hvor der tilbydes fysioterapi?
Det er et spørgsmål, som Danske Fysioterapeuters medlemmer ganske ofte kontakter foreningen for at få svar på.
Det er blandt andre Gurli Petersen, chefkonsulent hos Danske Fysioterapeuter, der rådgiver ved sådanne henvendelser. Og hun begynder altid med at understrege en overordnet huskeregel:
En fysioterapeutstuderende kan ikke erstatte en fysioterapeut.
”En fysioterapeutstuderende kan kun fungere som medhjælper til klinikkens eller arbejdsstedets andre fysioterapeuter. Derfor kan en fysioterapeutstuderende heller ikke være vikar for en fysioterapeut eller eneansvarlig i ferieperioder,” siger Gurli Petersen.
Nu hvor den ramme er på plads, har hun tre råd til dig, der vil give fysioterapeutstuderende mulighed for at behandle patienter i klinikken, i kommunen, på sygehuset eller andre steder, hvor der tilbydes fysioterapi:
1. Arbejdsgiver har ansvaret
Hvad må den studerende egentlig lave?
”Studerende må sådan set lave alt det, som de er kompetente til, og som de patientsikkert kan udføre. Det er derfor arbejdsgiverens ansvar at spørge den studerende: Hvad kan du? Hvad er du kompetent til? Hvilke opgaver har du prøvet før? På den måde kan du bedst vurdere, hvilke behandlinger den studerende patientsikkert kan varetage,” siger Gurli Petersen.
Danske Fysioterapeuters generelle anbefaling er, at en studerende aldrig står alene med en patient, der har sin første behandling i klinikken.
”For det første bør den studerende ikke diagnosticere en ny patient, som kommer ind i klinikken. Det er dig som arbejdsgiver eller en af klinikkens andre fysioterapeuter, som diagnosticerer og derefter instruerer den studerende i at udføre behandlingen. I må selvfølgelig gerne have den studerende med, men det er dig, der undersøger og opstiller mål og en plan for behandlingen. For det andet bør en studerende af hensyn til patientsikkerheden heller ikke stå alene med en patient med et meget komplekst sygdomsforløb,” siger Gurli Petersen.
Lige så snart du ansætter en studerende til at varetage fysioterapi, så udfører den studerende sundhedsfaglige ydelser, som er omfattet af sundhedslovgivningen.
”Og den ansatte er selvfølgelig pligtig til at følge ledelsens instrukser. Det er derfor dit ansvar, at den studerende kender til og efterlever sin tavshedspligt, afrapportering af utilsigtede hændelser, Styrelsen for Patientklager, pligt til at informere om muligheden for at gå til Patienterstatningen og andet,” siger Gurli Petersen.
Hvis en patient kommer til skade i forbindelse med en studerendes behandling, så har klinikken eller arbejdsstedet pligt til at informere patienten om, at vedkommende kan gå til Patienterstatningen.
”Når det kommer til, hvorvidt den studerende kan blive ansvarliggjort i en patientklage, så læner vi os op ad lovgivningen for patientklager og almindelig ledelsesret. Har den studerende gjort det, som du har sagt, og derved fulgt din instruks? Så kan det falde tilbage på ledelsen. Hvis ikke, så kan ansvaret falde tilbage på den studerende. Det vil altid bero på en konkret vurdering af de givne omstændigheder, hvorvidt den studerende ved overholdelse af eller afvigelse fra en instruks har udvist den fornødne omhu og samvittighedsfuldhed. Kritik af studerende i forbindelse med patientklager er nu ikke noget, som vi tidligere har hørt om,” siger Gurli Petersen.
2. Lav en grundig ansættelseskontrakt
Gurli Petersens andet råd er simpelt: Få nedskrevet meget klart og præcist, hvad den studerendes opgaver i klinikken/på arbejdsstedet er.
”En grundig ansættelseskontrakt er virkelig det bedste kort på hånden for både den studerende og for ledelsen,” siger Gurli Petersen.
Siger den studerende for eksempel til jobsamtalen, at vedkommende aldrig har behandlet børn før og ikke vil være kompetent til det, kan I skrive ind i kontrakten, at den studerende kun behandler voksne.
”En fin og velbeskrevet funktionsbeskrivelse er et godt redskab,” siger Gurli Petersen.
3. Vær til rådighed for løbende supervision
Den studerende vil have brug for løbende supervision, så du kan sikre dig, at patientsikkerheden er i orden.
”Aftal for eksempel en time om måneden eller lignende, så det er en fast aftale, at den studerende kan sparre med dig under ansættelsen. Skriv også gerne aftale om supervision ind i ansættelseskontrakten. Det er godt givet ud. For så sker der jo også ofte det, at den studerende bliver mere tryg i sit arbejde og også tør gå til dig, hvis der er noget, der brænder på,” siger Gurli Petersen.
En god tommelfingerregel er, at du ikke skal ansætte en studerende, hvis du ikke har tid til også at supervisere og snakke med vedkommende indimellem.
"Det kræver naturligvis mere at have en studerende, end hvis du ansætter en fysioterapeut. De studerende er i en læringsproces. Til gengæld kommer de jo også med den nyeste viden fra studierne, så ofte kan I på klinikken også lære noget nyt den anden vej,” siger Gurli Petersen.
Fysioterapeutstuderende som hjælpepersonale på klinikker med overenskomst med sygesikringen
Fysioterapeutstuderende kan anvendes som hjælpepersonale ved holdtræning og opfølgende træningsterapi under overenskomsten om almen fysioterapi. Enten sammen med den behandlende (ansvarlige) fysioterapeut på lidt større hold eller eventuelt som selvstændig træningsinstruktør på hold.
Det har siden 2022 været muligt at anvende hjælpepersonale alene under speciale 51. Hjælpepersonale kan således ikke anvendes under speciale 62, vederlagsfri fysioterapi.
Du skal logge ind for at se kommentarer og selv kommentere
Log ind
Er du endnu ikke medlem? Bliv medlem i dag og få fuld adgang til fysio.dk, og gør brug af vores mange medlemsfordele.