Forretningsorden for bestyrelsen i Region Syddanmark

Her kan du læse, hvordan regionsbestyrelsesmøder, arbejdsgrupper, honorering m.m. foregår. Forretningsordenen er senest vedtaget af regionsbestyrelsen i 2025.

Forretningsordenen gennemgås på første bestyrelsesmøde efter den årlige generalforsamling.

1. Regionsbestyrelsens sammensætning

Bestyrelsen for Danske Fysioterapeuter i Region Syddanmark består af 12 medlemmer.

Bestyrelsesmedlemmerne er valgt jf. Danske fysioterapeuters vedtægter § 7. stk. 4. Bestyrelsen har følgende sammensætning; Regionsformand (født medlem, valgt ved urafstemning), 8 menige medlemmer (valgt på generalforsamling), 2 tillidsrepræsentanter (valgt/udpeget blandt TR), 1 praktiserende SU-medlem (valgt/udpeget blandt SU medlemmer).

Det tilstræbes at der vælges en studenterrepræsentant fra en af fysioterapeutuddannelserne i region Syddanmark.

Bestyrelsen konstituerer sig på det førstkommende bestyrelsesmøde for den forestående valgperiode. Herunder med en næstformand. Se særskilt dokument.

Ligeledes udpeger man ansvarsområder/ ansvarsposter.

2. Regionsbestyrelsesmøderne

Bestyrelsen fastsætter sine møder for et år ad gangen. Møderne fastsættes på et bestyrelsesmøde i efteråret, når formanden har kendskab til HB møde datoer. Ekstraordinært bestyrelsesmøde kan indkaldes efter behov.

Bestyrelsesmøder kan efter beslutning i regionsbestyrelsen, afholdes som åbne møder.

Ved det første møde efter generalforsamlingen, gennemgås Danske Fysioterapeuters repræsentationer i region Syddanmark.

Når foreningen anmodes om en udpegning til repræsentation i en bestyrelse, et råd, nævn eller udvalg, besluttes det af bestyrelsen hvem der tildeles posten.

3. Mødeindkaldelse

Punkter der ønskes dagsordenssat skal være formanden i hænde senest 10 hverdage før mødet. Der kan sendes punkter til dagsordenen efter fristen, såfremt formandskabet finder det aktuelt.

Formanden rundsender dagsorden til bestyrelsesmedlemmer og suppleanter senest 8 dage før mødet.

Ved afbud til møder kontaktes formanden. Ved fravær på flere af hinanden følgende gange, vurderer formanden om suppleanten skal indkaldes.

Suppleanter til regionsbestyrelsen indkaldes til at deltage i det første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen. Suppleanterne indkaldes også til regionens bestyrelsesseminar og til spisning efter årets sidste bestyrelsesmøde. Suppleanter får dagsorden (uden fortrolige punkter) og referat tilsendt. Suppleanterne har taleret, men ikke stemmeret.

Ved forfald fra formand er næstformand mødeleder.

Det bliver individuelt vurderet af formanden, om man kan deltage virtuelt.

4. Dagsorden

Faste punkter til ordinære møder:

1. Valg af referent
2. Godkendelse af referat / opfølgning på punkter fra sidste møde
3. Godkendelse af dagsorden
4. Sager til beslutning
5. Sager til drøftelse
6. Sager til orientering, herunder formand, næstformand, HB, samt fra råd, nævn og udvalg
7. Nyt til hjemmeside og sociale medier
8. Eventuelt

Budgetgennemgang 1. gang årligt af det nye års budget.

Budget bilag vedhæftet dagsorden hvert kvartal, det fremgår af dagsorden ”Bemærkninger til budget”.

Dagsordenen tilstræbes disponeret således, at det klart fremgår, hvad der er sager til beslutning, drøftelse og orientering. Under beslutningspunkter er der en indstilling.

Under punktet ”Eventuelt” kan der ikke træffes beslutninger. Undtagelsesvis kan en enstemmig regionsbestyrelse vedtage at træffe beslutning.

5. Beslutningsdygtighed

Regionsbestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af medlemmerne er til stede. Bestyrelsens afgørelser træffes ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende. Hvis blot et medlem ønsker det, foretages skriftlig afstemning.

6. Diskretionspligt

Det påhviler alle der deltager i regionsbestyrelsesmøder diskretionspligt overfor det, de måtte få kendskab til fra regionsbestyrelsens arbejde. Forhandlingssager og personsager er ALTID fortroligt.

Sagsfremstillinger mærket Fortroligt må ikke videregives.

7. Referat

Der udarbejdes referat fra alle bestyrelsesmøder. Referatet skal indeholde kort omtale af de behandlede sager (det i dagsordenen anførte), samt de beslutninger der er truffet af bestyrelsen.

De vedtagne konklusioner på regionsbestyrelsesmøderne er endelige og kan kun ændres ved fornyet drøftelse og beslutning af bestyrelsen.

Referatet sendes til regionsbestyrelsesmedlemmerne og suppleanter senest 10 hverdage efter mødet. Eventuelle indsigelser / rettelser til referatet sendes til samtlige bestyrelsesmedlemmer senest 10 dage efter udsendelsen. Referatet er godkendt efter 10 dage, hvis ingen indsigelser, og vil blive publiceres på Danske Fysioterapeuters hjemmeside bag log-in.

8. Generelt

Det påhviler enhver der er valgt ind i regionsbestyrelsen at fremmøde forberedt og deltage fordomsfrit og aktivt i drøftelser og beslutninger.

Forretningsorden er vedtaget af regionsbestyrelsen den 28. maj 2025.

Tillæg til Forretningsorden for bestyrelsen i Region Syddanmark

Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand på førstkommende regionsbestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.

Det præciseres at opgavemængden til svarer 1 arbejdsdag pr uge.

Det præciseres her at bestyrelsen har valgt at næstformandens arbejdsopgaver skal supplere formanden. For 2025 i form af praksisområdet, §2 aftaler og stand-in ved sammenfald af møder hvor det giver mening at næstformanden deltager.

For 2025 er honoraret 108.000 kr.