Artikel fra Fysioterapeuten

Hent artiklen som pdf
Tidligere numre

Behandling af ekstern springhofte med målrettet styrketræning

FAGLIG ARTIKEL // Denne kasuistik beskriver et forløb med en patient med springhofte, der efter et målrettet træningsprogram opnåede markant smertereduktion og undgik dermed kirurgisk indgreb.

Springhofte (coxa saltans) er en lidelse, hvor hoften afgiver et hørbart og palpabelt ‘klik’ ved bevægelse af hofteleddet, hvilket ofte er associeret med smerte (1). Der er rapporteret om en prævalens på 5-10% i den generelle befolkning (1, 2). Springhofte ses ofte hos dansere, fodboldspillere, vægtløftere og løbere (1, 2).

Der findes to typer springhofte: intern og ekstern. Intern springhofte tilskrives, at iliopsoassenen springer henover den iliopektinale eminens eller caput femoris (2, 3). Ekstern springhofte er den hyppigst forekommende form, hvor patienterne oplever smerte, når tractus iliotibialis eller den anteriore del af gluteus maximus glider over trochanter major, hvorved det førnævnte ‘klik’ opstår (1, 2).

Den øgede friktion over trochanter major kan medføre inflammation, så tractus iliotibialis fortykkes, og/eller den tilhørende bursa trochanterica svulmer op (1, 3).

2 kommentarer til artiklen
×Skriv en kommentar
  • Inger Buur Mechlenburg

Kære Denis
    Tak for din kommentar. Vi valgte incline leg press til dette case studie af praktiske årsager, da det var, hvad vi havde til rådighed. Jeg mener dog, at glutealmuskulaturen får et tilstrækkeligt stimuli ved walking lunges.
    Din overvejelse omkring placering af modstand i kabeltræks-øvelserne er god. Det vil muligvis kunne have en effekt på forbedringen af kontrol af underekstremiteten. Jeg har dog oplevet, at mange af disse patienter er rigeligt udfordret i at kontrollere alignment mellem kropsstamme, hofte, knæ og fod, når de udfører vores simplere kabel-øvelser.
    Mvh Troels Kjeldsen
  • Denis Nyboe

Tak for en fin artikel.
    Øvelsesmæssigt undrer jeg mig lidt over at man vælger en benpres hvor glutealmuskulaturen er inhiberet.
    Hvis man i de øvelser hvor modstanden er sat omkring ankelen i stedet flytter modstanden ned under malleolerne, kan manfå ankelleddet med i bevægelsen og dermed hele synergien op til hoften. Hvis man flytter modstanden ud til lille eller storetås grundled kan man få rotationskomponenter med omkring hoften.

Med venlig hilsen
    Denis Nyboe