Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Akupunktur i fysioterapi

Der er efterhånden evidens for positiv effekt af akupunktur til smertebehandling til en række muskuloskeletale smertetilstande. Behandlingsmetoden kan med fordel integreres i fysioterapi.
Der er evidens for, at akupunktur er relevant som en del af behandlingspaletten til blandt andet migræne, spændingshovedpine og kroniske nakke- og skuldersmerter. Foto: Arkiv

Resumé

Igennem de sidste årtier har akupunktur vundet indpas i den vestlige verden. Der er øget dokumentation for akupunkturbehandling som et led i en multimodal behandling af en lang række muskuloskeletale smertetilstande.

Den bedste evidens findes der for akupunktur til kroniske knæsmerter, knæartrose, uspecifikke lændesmerter, migræne og spændingshovedpine. I artiklen beskrives kort den foreliggende evidens og virkningsmekanismerne for akupunktur, og der præsenteres to behandlingsforløb af henholdsvis en patient med knæsmerter og en patient med migræne.

1 kommentarer
×Skriv en kommentar
  • Jens Bjørn Jeppesen

Lige en opdatering fra England : NICE fraraader siden November 2016 i NG59 at behandle rygsmerter med acupunctur. De fraraader siden februar 2014 at behandle Osteoartrit med acupunctur. Foedende kvinder skal informeres om en manglende risikovurdering for kejsersnit ved behandling med acupunctur under foedslen og derfor tilbydes foedende ikke acupunctur. CG150 anbefaler Acupunctur for spaendingshovedpine og migraene hvis medicinsk behandling ikke kan benyttes/ikke er effektiv.
Indsend kommentar