Abdominal exercises after stoma surgery

Ph.d.-projektet giver information til brug i klinisk praksis og skaber solidt fundament for fremtidig undersøgelse af mavetræningsøvelser til at forebygge parastomale buler efter stomioperation.

Afhandlingen: Abdominal exercises after stoma surgery: towards a rehabilitation effort with the intention of preventing parastomal bulges

Kontakt Rune Martens Andersen

Dansk resumé

Stomi på tarmene udføres kirurgisk i behandling af sygdomme som kræft og inflammatorisk tarmsygdom. Parastomal buledannelse er en komplikation efter stomioperation, der medfører problemer med at få stomiposer til at sidde, ændringer til fysisk udseende, nedsat livskvalitet samt mulige smerter og bivirkninger.  Mulighederne for forebyggelse og behandling af parastomale buler er begrænsede, og mange mennesker med stomi må leve med deres bule.

Træningsøvelser for mavemusklerne har interesse som en måde potentielt at forebygge parastomal buler på, men denne tilgang er kun undersøgt i begrænset omfang. I et ph.d.-projekt med tre studier blev følgende observeret: (i) I en gruppe af 5000 patienter udviklede 36% en parastomal bule inden for det første år efter operation; (ii) Mavetræningsøvelser var mulige ud fra målinger af smerte, ubehag og sværhedsgrad, og fra 2 uger efter operation førte visse øvelser til omfattende involvering
af mavemusklerne; (iii) Træningsøvelser for mavemusklerne var nemme og blev modtaget positivt, men barrierer til træning nødvendiggjorde hjælp og vejledning i mavetræningsøvelser efter stomioperation.

Ph.d.-projekt giver værdifuld information til brug i klinisk praksis og skaber solidt fundament for fremtidig undersøgelse af mavetræningsøvelser til at forebygge parastomale buler efter stomioperation.