Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Underviser i det virtuelle klasselokale: "Man skal være klar over, at trætheden melder sig lidt hurtigere"

CORONA // Læringskurven har været stejl for både undervisere og de studerende på fysioterapeutuddannelsen på Københavns Professionshøjskole. I løbet af få dage blev al undervisning omlagt til digitale klasserum. Det fungerer – men det virtuelle klasserum har sine begrænsninger, siger lektor Mikas Bjørn Merrild.
Mikael Bjørn Merrild sidder klar med underbensknogler og headphones, når han underviser i det virtuelle klasserum. Foto: Privat.

Når Mikas Bjørn Merrild, underviser på fysioterapeutuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, afholder lektioner i undersøgelse og behandling af ekstremitetsleddene, foregår det fra spisestuen i hjemmet i Roskilde.

En underbensknogle og en fod bliver løftet hen foran computerens lille kamera, så de 25 studerende på 4. semester kan se med, når han udpeger de led, som indgår i dagens undervisning.

”Det fungerer godt. Selvfølgelig har der været nogle tekniske vanskeligheder, men de studerende har været super gode til at støtte hinanden og vise, hvor man trykker på knappen, så alle kan komme på,” fortæller han.

Siden den 12. marts har han undervist de studerende på 4 semester i det virtuelle klasserum, som i al hast er stablet på benene. Klasserummet består af en række digitale platforme som Zoom og Teams, ligesom Skype og powerpoints med voice-over er blevet benyttet undervejs.

I Zoom kan de 25 studerende på 4. semester se Mikas Bjørn Merrild live, når han afholder sin lektion, ligesom han kan se og høre dem i det digitale klasseværelse. Mikas Bjørn Merrild følger stort set den undervisningsplan, som var lagt før den 11. marts.

”Men man skal være klar over, at selvom det fungerer, så er der en helt anden koncentration, når man underviser via computeren. Trætheden melder sig hurtigere. Derfor laver vi nogle kortere seancer – vi er helt nede på 25-30 minutter, hvor en normal lektion er på 45. Vi lægger også flere pauser ind, så alle får mulighed for at stille spørgsmål – men også så underviseren får mulighed for at strække sine ben,” siger han og tilføjer: ”Det er et mere stille rum, som godt kan virke lidt ensomt, indtil dialogen begynder at flyde.”

Færdighedstræningen mangler

Én ting er de teoretiske lektioner, som Mikas Bjørn Merrild har konverteret til de digitale platforme i stor stil. Der, hvor underviseren virkelig er udfordret, er på lektionerne i færdighedstræningen.

Skolen havde i forvejen egenproducerede videoer med specielle test for ekstremitetsleddene, og en del øvrige videoer er blevet lavet i hast her og nu. Men der er langt til den læring, man får ved at lægge hænder på et menneske.

”Vi er vant til at stå i samme rum, vi lægger hænder på og bruger hinanden. Nu har vi kun online-rummet og vores egenproducerede videoer, som vi kigger igennem og drøfter i fællesskab: Hvad er indikationen, hvad er det positive testsvar, og hvad betyder det for den samlede kliniske ræsonnering? Det giver noget - men det er selvfølgelig ikke det samme,” siger Mikas Bjørn Merrild. Han forudser, at det vil kræve ekstra opfølgning senere.

”Jeg ved, at nogle af de studerende, der bor med ægtefæller og kærester, øver sig på dem. Men det er ikke alle, der har den mulighed. Så når røgen letter, skal vi samle op på det. Kan vi f.eks. iværksætte workshops og træne færdigheder? Det vil tiden vise.”

Tæt kommunikation og overblik

Læringskurven for Mikas Bjørn Merrild og hans kollegaer har været stejl. På få dage blev undervisningen på fysioterapeutuddannelsen omlagt til digital læring, og selvom skolen allerede havde en række digitale værktøjer som Teams, Shakespeak, Skype og online-tavler i brug, var det alligevel en brat omstilling.

”Der er blevet handlet meget, meget hurtigt, og vi undervisere har arbejdet meget tæt sammen. Vi har brugt enormt meget krudt på at omlægge til fjernundervisningen, og det har krævet overblik, kreativitet og tålmodighed. Der er opstået et stort erfaringsgrundlag på kort tid, og nogle af erfaringerne har skullet deles hurtigt, så alle kollegaer ikke skulle tage de samme knubs. Så vi har været i tæt kontakt online,” fortæller han.

Hvordan har de studerende reageret?

”De har været tålmodige og udvist en rigtig fin forståelse for den situation, vi er i nu. For nogle er det jo helt nyt at bruge fjernundervisning, men de har overvejende reageret meget positivt. Selvfølgelig er der bekymring for situationen og for praktikforløbene. Men kodeordet har været tålmodighed.”

Artiklen er afsluttet 14. april.

Læs også

Uddannelsesleder: "Vi opfordrer de studerende til at palpere deres kærester"

Studerende: Sendt hjem efter halvanden uges klinisk undervisning

 

Del eller udskriv artiklen
0 kommentarer til artiklen
×Skriv en kommentar
Indsend kommentar