Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Lige lovlig smart uden at vide det

MARKEDSFØRING / Man skal lægge sig i selen for at blive synlig på internettet. Men man kan også blive for synlig.
Foto: Claus Haagensen, Chili

Fysioterapeut Birgitte Bjøreng fra Bjørengklinik i Århus har haft ørene i den kollegiale maskine, efter at hun uforvarende var kommet til at lede patienter, der på internettet søgte andre klinikker i området, over på Bjørengkliniks hjemmeside.


”Jeg har en klinik uden ydernummer og så gælder det altså om at være synlig, hvis patienterne skal få øje på mig”, fortæller Birgitte Bjøreng. Hun købte sig derfor til en annonce på google, så patienter, der søgte på eksempelvis ”fysioterapi” og ”Aarhus” ville få hendes annonce at se øverst på listen. ”Jeg ville også gerne være synlig som et alternativ til byens andre klinikker, ligesom man for eksempel får en annonce frem for Tjæreborg Rejser ude til højre, når man søger Spies Rejser på google”, fortæller hun.

Så langt så godt – det må man gerne, og forskellen på de betalte annoncer og de almindelige søgeresultater er markeret tydeligt.

Men Birgitte Bjøreng accepterede hele googles meget lange liste af mulige søgeord uden at gå den efter i sømmene. Bjørengklinik skulle være blandt de øverste af søgeresultaterne, når patienterne søgte på ”skuldersmerter”, ”ondt i lænden”, ”hovedpine” osv. i kombination med Aarhus. Men googles liste var på godt 200 punkter, så hvad hun ikke opdagede var, at søgemaskinen ved at kombinere fysioterapi og Aarhus også havde fået konkurrenternes klinikker med på listen over søgeord. Det vil sige, at skrev man for eksempel ”Parkallé Fysioterapi” i søgefeltet, fik man et link, hvor der højt og tydeligt stod Parkallé og kun Bjørengklinik med spinklere typer, men linket ledte direkte ind på Børengklinik.

”Sådan har det formentlig været i et par måneder, men jeg anede det ikke! Jeg undrede mig godt nok over en enkelt mand, der havde booket hos os i den tro, at han havde booket hos Parkallé, men jeg tænkte bare, at det var ham, det var galt med”, fortæller Birgitte Bjøreng, der ærgrer sig over sagen, der nær var havnet i Kollegialt Råd i Danske Fysioterapeuter. Hun vil gerne vil advare andre mod at havne i samme ubehagelige situation.

”Der bliver flere og flere klinikker uden overenskomst, og vi kan ikke bare nøjes med en annonce i telefonbogen. Der er kunder til os derude, men de skal vide, at vi findes”, siger Birgitte Bjøreng, der dog har måttet sande, at man også kan blive for synlig.
 

Del eller udskriv siden
1 kommentarer
×Skriv en kommentar
  • Peter Andersen

    ja, det er en god ide, at vide hvad man laver, inden man begynder at kaste sig ud i markedsføring i søgemaskiner!
Indsend kommentar