Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre

Fremtidens fysioterapeuter har brug for mere viden – ikke mindre

LEDER // Hvis vi vil fastholde og udvikle viden i praksis, skal vi sikre adgang og ligestilling på det akademiske arbejdsmarked.

Reformen af professionsuddannelserne er nu en realitet. Og selvom vi stadig er bekymrede for, hvad det betyder for kvaliteten, er det en lettelse, at fysioterapeutuddannelsen ikke blev skåret ned med et halvt år, som først foreslået.

I stedet reduceres uddannelsen nu med 15 ECTS. Det er stadig et tab, men et kompromis, vi kan leve med. For samtidig indeholder aftalen flere midler, mere fleksibilitet og adgang til ny, efter- og videreuddannelse. Det er positivt – og nødvendigt. Fremtidens fysioterapeuter skal kunne arbejde både praksisnært og vidensbaseret. De skal kunne forholde sig kritisk, anvende forskningsresultater og løbende udvikle deres faglighed. Det kræver, at vi fastholder den akademiske kvalitet og titel – også i en kortere uddannelse.

Samtidig ser vi med stigende bekymring på en ny bekendtgørelse, der fastslår, at titler som klinisk adjunkt, -lektor og -professor fremover kun kan gives til læger. Det hænger dårligt sammen med ambitionerne i den nye sundhedsreform om et moderne, tværfagligt sundhedsvæsen, hvor mange faggrupper bidrager med viden og udvikling. Fysioterapeuter med en ph.d-grad, forskningsansættelser og tæt kontakt til praksis udfører allerede i dag et uvurderligt arbejde i det kliniske felt. De fortjener samme anerkendelse og muligheder som andre faggrupper – også i form af relevante titler og akademiske karriereveje.

Hvis vi vil fastholde og udvikle viden i praksis, skal vi sikre adgang og ligestilling på det akademiske arbejdsmarked. Vi har brug for at kunne tiltrække de dygtigste studerende, også dem, der ønsker at kombinere behandling, udvikling og forskning. Det bliver sværere, hvis fysioterapeuter i praksis udelukkes fra en akademisk karrierevej.

I Danske Fysioterapeuter glæder vi os over, at der er blevet lyttet i reformarbejdet. Vi vil nu bidrage til implementeringen, så uddannelserne udvikles med høj kvalitet, tæt kobling til praksis og med respekt for fagets kompleksitet. Samtidig vil vi arbejde for, at den nye bekendtgørelse bliver justeret, så den ikke står i vejen for det tværfaglige samarbejde, sundhedsvæsenet har brug for.

Fremtidens fysioterapeuter skal ikke bare have begge ben solidt plantet i virkeligheden. De skal også have mulighed for at række ud efter mere viden, mere ansvar og mere indflydelse. Det skylder vi både dem og de borgere, de er sat i verden for at hjælpe.