Tilbage på skolebænken
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
…tager to år og udbydes både på Aarhus, Syddansk og Københavns Universitet. Den henvender sig til studerende med en sundhedsvidenskabelig bachelor eller professionsbachelor. Uddannelsen er tværfaglig, og de studerende lærer at analysere og vurdere problemstillinger relateret til sundhed. Den giver adgang til at læse en ph.d., undervise eller arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen, regionen eller den private sektor.
Tanken lå i baghovedet, allerede imens Christina Jensen Bygebjerg uddannede sig til fysioterapeut. Et enkelt fag var ikke nok for hende. På et tidspunkt ville hun læse videre.
”Jeg har altid vidst, at jeg ikke er fysioterapeut med stort F. Jeg synes, det er spændende at gå tværfagligt til mine patienter og forholde mig til dem som hele mennesker, i stedet for kun at fokusere på diagnosen,” siger Christina Jensen Bygebjerg.
Trods ønsket om at videreuddanne sig, trængte Christina Jensen Bygebjerg til en pause fra studierne, da hun blev færdig som fysioterapeut i 2007. Hun takkede derfor ja til et job på Ortopædkirurgisk Afdeling ved Aabenraa Sygehus. Snart efter gik vejen til Kolding Kommune, hvor hun har arbejdet med hjerterehabiliteringsforløb og etablering af kommunens tværfaglige rehabiliteringsteam, en følge af reformen af førtidspension og fleksjob i 2012. Et job, der har imødekommet hendes glæde ved at arbejde tværfagligt.
”Jeg er glad for mine opgaver. Men jeg kan også mærke, at jeg er kommet til et sted i mit arbejdsliv, hvor jeg har lyst til mere. Jeg vil arbejde mindre med drift og mere med udvikling. Men jeg har ikke nogen uddannelse på mit CV, der gør, at jeg kan komme i betragtning til stillinger med mere ansvar,” siger hun.
Et tilfældigt klik
Men hvilken uddannelse var den rigtige? Med en fysioterapeutisk professionsbachelor kan man vælge mellem tre fuldtidskandidatuddannelser, nogle korte kurser og adskillige diplom- og masteruddannelser på deltid, hvor man fortsætter med at arbejde, mens man lærer om alt fra ledelse til public health. Christina Jensen Bygebjerg kunne ikke overskue fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. Hun havde ikke et knivskarpt billede i hovedet af sit drømmejob, så hun frygtede at vælge forkert. Hun var også bevidst om, at en SU-indkomst ville presse familiens økonomi. Hun bookede derfor en tid hos en af Danske Fysioterapeuters uddannelsesvejledere.
En uge efter ringede uddannelsesvejleder Elisabeth Berents. Hun mindede Christina Jensen Bygebjerg om, at de fleste fuldtidsstuderende kan overkomme et mindre job ved siden af studierne, og at forhandlingsafdelingen i Danske Fysioterapeuter kan hjælpe med at få deltidsaftaler på plads med arbejdspladsen. Efter samtalen var Christina Jensen Bygebjerg overbevist om, at hun ville læse en sundhedsfaglig kandidatuddannelse. Den ville give mulighed for at søge en bred skare af tværfaglige jobs inden for regionen, kommunen og private virksomheder. Hun ville oven i købet skulle samarbejde med studerende fra ergoterapi, sygepleje og medicin undervejs i studiet.
”At Elisabeth var så klar og tydelig gjorde, at jeg hurtigt blev sikker på, hvad jeg ville. Måske kunne jeg havde truffet beslutningen selv, men jeg ville ikke havde fundet samme ro i det,” siger hun.
Den første september starter Christina Jensen Bygebjerg derfor på den sundhedsfaglige kandidat på Syddansk Universitet. Hun er i dialog med sin nuværende arbejdsplads om en fleksibel ansættelse i det omfang, hun får tid. Hun ved stadig ikke, hvad fremtiden bringer, men har givet sig selv lov til i at fokusere på at lære mere.
”Mit mål er i første omgang at skabe nye muligheder for mig selv,” siger hun.
Uddannelsesvejleder
Elisabeth Berents
Hvad kan jeg forvente af en uddannelsessamtale?
”Du vil blive afklaret omkring spørgsmålene ’hvad er min drøm’ og ’hvordan vil jeg gerne arbejde i fremtiden’. Vi snakker om forskellen på det formelle uddannelsessystem, hvor man går fra bachelor til kandidat til ph.d. og voksenuddannelserne, der dækker kortere efteruddannelseskurser, diplomforløb og masteruddannelser. Og så spørger jeg grundigt til økonomi og familieliv. For det er altså ikke særlig sjovt at tage to år ud af kalenderen for at læse en kandidat, hvis man hverken har tid eller råd til det.”
Hvem henvender tilbuddet sig til?
”Alle, der har spørgsmål til uddannelse. Vi får henvendelser fra nyuddannede, men også fra modne fysioterapeuter, hvis børn er blevet så store, at der endelig er tid til at tænke på sig selv. Nogle har forberedt sig grundigt og læst alle universitetets undervisningsplaner, andre er mere forvirrede. Forleden talte jeg med en, der knap nok vidste, hvad SU er. I det tilfælde kan vi selvfølgelig ikke nå frem
til en afklaring på en time, men vi kan hjælpe med at finde ud af, hvad der skal fokuseres på i første omgang. Og man kan altid få en samtale til.”
Hvordan foregår en uddannelsessamtale?
”Jeg sætter en time af i kalenderen og sætter mig godt til rette i stolen, inden jeg ringer op. Udover at være fysioterapeut har jeg en master i voksenuddannelse og en uddannelse i professionel coaching, så min tilgang er at spørge ind og lytte, indtil du selv når frem til det rigtige svar. Men jeg sætter også min personlige erfaring i spil. Jeg har været i faget i 40 år, og det sætter tingene i perspektiv for unge, der
har arbejdet i to år, og tror, de ved alt. De lidt ældre på 50, som tror, de er for gamle til at tage endnu en uddannelse, giver jeg en ’for sjov’-skideballe. Jeg var selv i midten af halvtredserne, da jeg tog min master.