Artikel fra Fysioterapeuten

Tidligere numre
Fysioterapeuten

Vi vil have et bedre overblik over benamputationer

FORSKNING PÅ VEJ // Professor Morten Tange Kristensen vil styrke genoptræningen af patienter, der har fået amputeret benet. Det skal ske via kommunale og regionale databaser.

Fysioterapeuten

Det kræver et vågent øje

TEMA // Multipel sklerosepatienter har gavn af styrke-, cardio- og balancetræning, uanset deres funktionsniveau. Men det kræver en årvågen fysioterapeut, for i løbet af træningen bliver mange patienter trætte, mister balance og kan få svært ved at forstå beskeder. Vi har besøgt Charlottehøj Fysioterapi.

Fysioterapeuten

Skleroseramte savner hjælp til at koordinere

TEMA // Forvirring, frustration og formentlig dårligere forløb er resultatet af, at borgere med multipel sklerose ikke får hjælp til at koordinere deres mange kontakter til sygehus, kommune, læge mv. Fysioterapeuter kan spille en vigtig rolle.

Fysioterapeuten

Som kontaktperson bliver man bindeled

POSITION // SALS ønsker en kontaktperson, som skal styrke samarbejdet og være mægler mellem arbejdsgivere og ansatte.

Nr.0, 2022
Fysioterapeuten

Studerende skal støttes i at spotte funktionelle lidelser

HOLDNING // Tre nyuddannede efterlyser mere fokus på de psykosociale elementer i den kliniske undervisning.

Fysioterapeuten

Jeg træner sklerosepatienterne til udtrætning

TEMA // Fysioterapeut Thomas Lau Rimmen tilrettelægger træningen efter den enkeltes kapacitet. For der er stor forskel på de patienter, som kommer hos Thomas Lau Rimmen i klinikken i Århus.

Fysioterapeuten

Stærk faglighed skaber stærke resultater

LEDER // Jeg ønsker at skabe langt mere tydelighed om den merværdi, fysioterapeuter skaber.

En trist tredjeplads

TEMA // Danmark ligger på tredjepladsen over tilfælde af multipel sklerose i forhold til indbyggertallet, og to ud af tre ramte er kvinder. Men forskningen ved stadig ikke alt om sygdommen, fortæller Melinda Magyari, speciallæge i neurologi og leder af Det Danske Scleroseregister.

Fysioterapeuten

Graviditetsrelaterede bækkensmerter: Hvorledes hjælper vi bedst den gravide med smerter?

FORSKNING // Bækkensmerter er den hyppigste årsag til sygefravær blandt gravide. I artiklen præsenteres en evidensbaseret tilgang med blandt andet rådgivning og vejledning, som stiler mod frygtreduktion og bedring af funktionsniveau hos kvinderne.

Fysioterapeuten

Det er en døråbner at være fysioterapeut

STILLING // Fysioterapeut Anders Haagen Jensen arbejder med at udforme og sælge legepladser og genoptræningsområder. Han bruger sin fysioterapeutiske viden til at designe områder, der stimulerer sanserne og motiverer børn og voksne til at bevæge sig

Fysioterapeuten

Genoptræning af patienter med hoftebrud

PH.D // Træning efter hoftebrud kan forbedre ældres mobilitet og muskelstyrke, balance, livskvalitet og udholdenhed.